tisdag 25 september 2012

Finmatsdiskursen. Döda den.

Det är dags att tala allvar.

Olle, min vän, du kan inte hålla på att dela in livet i fint och fult, vardag och fest. Du är klokare än så. Det är klart att du ska ha torskrygg en vanlig tisdag framför en film. Jag tar självklart  på mig rollen som din guide i fiskdisken.

Saker du bör laga:

- Gå först och främst tillbaka till mitt makrillinlägg. Makrill är ändå den bästa fisken av alla.
- Koka bitar av lax i kokosmjölk smaksatt med chili, koriander och vitlök och currypasta, servera med ris.
- Panera en bit torskfilé med pankoströbröd (har jag skrivit om panko förut? det är banne mig det bästa som hänt mig sen rostat bröd), stek på och servera med tomatsallad med bulgur och creme fraiche med vitlök.
- Gör en gräddig soppa med bitar av lax, vårlök, tomater, sambal och koriander. Häll upp i skålar och lägg på ett lock av smördeg. Ställ in i ugnen tills smördegslocket blir gyllene och lyfter sig.
- Rulla spättafiléer och koka dem i en vitvinssås, toppa med räkor och servera med pressad potatis och haricot verts.
- Pressa lime över en hel bit lax och lägg den med skinnsidan nedåt i en form vars botten är täckt av grovsalt. Baka i ugnen på 200 grader i 20 minuter. Servera med kokt potatis och en sås på stenbitsrom, creme fraiche och hackad rödlök. Eller med en mango- och chilisalsa och ris.
- Gör en fisksoppa med flera sorters fisk och skaldjur, och med mycket saffran.
- Koka torsk och gör en äggsås och servera med kokt potatis och riven pepparrot.
- Ta fram Pluras kokbok och gör en sallad nicoise med färsk tonfisk
- Smörstek gös och servera med gnocchi (också den smörstekt efter kokningen) sparris och citrondressing.
- Köp en bra bit varmrökt lax och värm den till ljummen i ugnen, gör dillstuvad potatis och servera till.

Det får räcka för tillfället. Nu har du inte längre något att skylla på.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar