tisdag 19 februari 2013

En pilgrims död


Året var 2003 och det är möjligt att det precis hade börjat snöa i Sverige men det hade fan inte gjort det i Hoi An, Vietnam.

Jag är inne i en nostalgisk fas. Och så är jag sugen på pilgrimsmusslor. Platsen ovan är platsen där jag åt pilgrimsmusslor för första gången imitt liv. Det var under min andra vända till landet med den vackra flaggan, den sk backpackerresan som jag gjorde med min sköna vän Annika. Restaurangen heter Hoi An Hai San och de serverar främst fisk och skaldjur och de gör det med den äran. Jag var hur som helst 23 år och inte riktigt lika bevandrad i mat som jag är idag, men jag bad kocken rekommendera vad jag skulle äta och det blev ett spett med 6 hastigt grillade pilgrimar - med smak av lime, chili och vitlök. Det fanns naturligtvis annat på den där tallriken, grönsaker och ris kanske, men jag minns bara den fantastiska upplevelsen när jag för första gången smakade på den vita lilla kudden med smak av hav. Jag blev i princip religiös.

(Senaste gången jag besökte Hoi An Hai San var 2008. Då var det så mycket översvämning att vi fick klättra in från sidan. Avsatsen där menyskylten står var helt vattenfylld. Men vietnameser stänger inte av såna tramsiga anledningar. Och maten var lika god som vanligt.)

Jag har ätit pilgrimsmusslor många gånger sedan den där första gången, och det är nästan alltid gott förutom när man låtit dem stekas för länge,  men förutom premiären så finns det ett tillfälle till som verkligen står ut. Förrätten på vårt bröllop var nämligen halstrad pilgrimsmussla tillsammans med puylinser, brynt fläsk och tryffelsås. Herreminjävlagud.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar