onsdag 17 oktober 2012

Jag minns alla mina majsrätter och hur de brukade glädja mig



Olle. Vi har ju i det livs levande livet pratat en del om majs på sistone, på grund av min barnartikel på ämnet (har en skön Pulitzerfeeling där för övrigt.) Du har ju bland annat konstaterat att majs är nice. Och det finns väl inte mycket att säga om det, förutom skärp dig.

I världsarvsstaden Hoi An i centrala Vietnam sitter små gummor i gatuhörnen och grillar majskolvar. I timmar sitter de på huk på det där asiatiska sättet som vi västerlänningar inte pallar mer än fem sekunder innan vi faller baklänges. Gummorna har catröda munnar och lädersolbrun hud som de skäms över. När vi kommer med vår glåmiga vita vällevnadshud sträcker de ut sina händer för att röra vid den. Alltid vänligt, men ibland lite påstridigt. Majskolvarna som ligger på deras enkla grillar ser ut att nyss ha plockats. De är inte särskilt väl rensade men den söta doften från grillarna är oemotståndlig timmen innan det är dags för middag. Mina flipflopklädda fötter är dammiga och trötta och svullna efter timmar av dagligt strosande mellan uteserveringar och skräddare. Jag visar med fingrarna för gumman vid grillen att vi vill ha två majskolvar. Hon ler och nickar och sen utför hon sin magi. Hon stryker fisksås fylld av chili och vitlök över kolvarna, roterar dem ett sista varv över hettan och sträcker sedan över guldklimparna till oss. Jag betalar, summan motsvarar två svenska kronor, och sedan. Ett av mitt livs allra starkaste smakupplevelser. Den grillade majsen blev sedan en del av vår vardag under den tid då vi bodde i Hoi An. Jag saknar den och tänker på den minst en gång i veckan.

En annan fin sak att göra med majs är majssoppa. Bäst blir det om man först blandar majskorn med lite olja och kryddor och sedan rostar dem i het stekpanna. Sen låter jag dem rinna av på hushållspapper innan jag kokar upp dem tillsammans med hönsbuljong, creme fraiche, spiskummin, chili  och vitlök. Till sist mixar jag den halvslät och serverar tillsammans med quesadillas skurna i trekanter, fyllda med mozzarella, färsk chili och koriander.

Ja, vad ska jag säga. Majs är nice. Du får upprättelse.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar