torsdag 25 oktober 2012

Tema Nostalgi/ Du har naturligtvis rätt

Jag har målat mina naglar i kulören Old Rose, eller som vi säger på svenska - gammelrosa, och konstaterar att du och Sigge i vanlig ordning är spot on. Det finns mat som blir god av att den är sammankopplad med fina minnen. Min farmors kök hade också grönt golv, en korkplastmatta vars doft är lika självklar för mig idag som min egen parfym. Jag vet hur den känns under händerna, låren. Jag vet, faktiskt, hur den smakar. Många barndomsminnen är påtagligt fysiska. Man minns med kroppen. Jag minns att min mormor och morfar hade en soffa som var så sträv att jag fick brännmärken på låren av den när jag hade kort kjol. Jag minns hur det kändes att bita i furutrappans ledstång hemma i Järna (oväntat mjukt, bitmärkena var ett faktum). Självklart blir då också upplevelser av mat och smak viktiga. Morfar lagade bara en rätt, pannkakor, men han hade vaniljsocker i dem så de var naturligtvis bäst. Mormor gjorde magiska glassdrinkar till oss som vi fick dricka med sugrör. Farmor kokade risgrynsgröt som var som fluffiga söta moln som änglar sitter på.

Nu till framtiden. Jag vet precis vad jag kommer äta en vecka framöver. Nämligen föjande.
På lördag blir det trerätters:
Ugnsbakad lök med löjrom och creme fraiche
Fisksoppa med saffran och chili
Ingefärsmarinerade melonkulor med vaniljgrädde
Resten av veckan:
Ugnsstekt torsk med dillpesto
Lammfärsgryta med timjangremolata
Skummande sparrissoppa med surdegsbröd
Spenat och ricottarullar i tomatsås
Svamp- och löksoppa
Libanesisk kyckling med tabbouleh
Lammkotletter med chevrecreme

Jag tänker att vi är raka motsatsen här, Olle. Att du lagar på volley, av det du har hemma, medan jag går i gång på listor och får serieorgasm av planering. Jag kan i och för sig också gilla att laga spontant, och använda det jag redan har. Men jag vill helst ha planerat in just det konceptet då. Ikväll lagade jag faktiskt precis en sådan middag. Jag hade tagit ut en bit lax ur frysen på morgonen som jag sen tillagade på saltbädd i ugn. Gjorde ris och en mer eller mindre FANTASTISK sås av diverse rester. Jag stekte röd lök och vitlök i smör, hällde på en skvätt grädde och  en skvätt vitt vin. Hävde i vitlöksost och gräddfil, smulade ner fiskbuljong, pressade i citron. Magnifikt.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar