onsdag 5 december 2012

Snåldag 2

Idag behövde jag köpa en kompletterande ingrediens. grädde. Jag ger mig själv godkänt för detta.
Jag lagade en grön ärtsoppa och gratinerade bröd med kryddsmör. Så här:

I frysen hade jag en stor påse gröna ärtor och ett gäng örter som jag räddade innan vi åkte till Kanariefåglarna. I kylen hade jag schalottenlök, buljong med mera. Jag stekte först hackad schalotten i smör, hällde sedan i de halvtinade ärtorna, vatten och smulade ner två grönsaksbuljongtärningarna. Sen lät jag detta koka i cirka 8 minuter, kryddade med chili, salt och peppar och mixade sedan allt med mixerstav. Hällde sedan i en ordentlig skvätt grädde och värmde igen. Jag rostade pumpakärnor i en torr panna och toppade soppan med dessa. I frysen hade jag också en halv lite småmisslyckad surdegslimpa som jag bakade för ett tag sedan. Jag gjorde ett kryddsmör med chili och örter och bredde denna på skivor av brödet och  körde in i ugnen i drygt 5 minuter. Det misslyckade brödet blev på det här viset mycket lyckat.

Så, på den andra dagen kan jag konstatera att det funkar ju fint det här. Soppan blev jättegod. Brödet med. (Men inatt kommer jag ändå drömma om att ta rulltrappan ner i Hötorgshallen, känna de olika dofterna slå emot mig. Färska skaldjur, kryddiga korvar, nybakat bröd och hängmörade köttbitar så marmorerade att de ser ut som en karta över fjordar i fucking Norge. Jag kommer att drömma om att köpa allt detta, välja ut en fin bit ost och skoja med charkuterimänniskan med fläckigt förkläde. Det snåla livet är en onekligen en aning, vad ska jag säga - osexigt? asocialt?)

/Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar