tisdag 4 december 2012

Snålhetsprojektet

Ägg på pizza. Det märkligaste jag hört sedan Carl Bildt sjöng Fyra bugg och en coca cola.

Jag ska naturligtvis redovisa mitt Kanarieätande, som delvis också det var märkligt, men det blir till helgen tror jag. Nu mitt nya projekt: out of character-matlagning.

Jag/vi är lite postsemesterfattiga och jag fick i dag ett infall, eller vi kan kalla det inspiration för att få det att låta än härligare, att försöka laga god mat för så lite pengar som möjligt de närmaste veckorna genom att helt enkelt beta av det som finns i frys och skafferi. När det är gjort ska jag fira genom att frosta av frysen. I helvete heller, jag ska simma i champagne! Eller okej, jag frostar av frysen samtidigt som jag dricker champagne. Det är mer realistiskt och helt i linje med mitt liv i övrigt.

Jag har inte direkt skrivit något manifest för projektet, men tänkt ungefär så här: lite färskvaror måste jag ju komplettera med, men i övrigt så är målet att köpa så lite nytt som möjligt MEN fortfarande laga god mat. Jag är själv sunt skeptisk. Ingen kan ju förneka att färsk fisk och färskt kött är roligare än fryst och så vidare, men jag måste säga att det började bra idag ändå.

Snålhetsprojektet dag 1: Chililammburgare med vitlöksfräst spenat

I morse tog jag fram ur frysen: lammfärs, hamburgerbröd, hackad spenat.

Sen hackade jag en lätt skrumpen chilifrukt och ett gäng vitlöksklyftor och blandade i färsen tillsammans med ett ägg och salt och peppar. Sen stekte jag burgare helt enkelt. Spenaten smörstekte jag tillsammans med skivad vitlök och serverade till.

Allt jag använde idag hade vi redan hemma. Jag behövde alltså inte köpa någonting! OCH! Det blev supergott. Att maken sitter och äter någon jävla 500-rätters på Gondolen med sitt jobb just nu rör mig inte ryggen det minsta. Inte alls.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar